Volvo XC40 Forum banner

Mijn 12V-batterij is leeg

5.8K views 46 replies 18 participants last post by  bogiesan  
#1 ·
Ja, hij is dood gegaan, maar het was mijn schuld. Ik had de kinderen met de deur open in de auto laten zitten terwijl we buiten met vrienden bleven kletsen. We hebben lang gekletst en ondertussen stond de airco aan en ik denk dat Spotify aan het spelen was. Ik dacht er niet veel over toen ik in de auto stapte en gewoon de versnelling in 'D' zette. Maar het bestuurdersdisplay toonde een heleboel fouten. Totdat hij uiteindelijk moeite had om aan te blijven en de auto veel klikte. Ik wist dat het de 12V was.

Ik belde de wegenwacht en legde uit dat het een EV is met een lege 12V. Gelukkig duurde het niet lang voordat de man arriveerde. Ik legde hem uit dat we de panelen eraf moesten halen en dat de batterij eronder zit. Toen pakte hij zijn Noco starthulp en de auto kwam weer tot leven.

Ik denk dat al mijn onderzoek naar EV's voordat ik deze auto kocht en dit forum me op deze dag hebben voorbereid. Ik heb zelfs een starthulp gekocht voor deze auto voor lange roadtrips. Maar ik heb hem thuis gelaten!

Conclusies voor mij:
  • Ik vind het stom hoe een EV met een enorme batterij de 12V leeg kan laten lopen.
  • Het infotainmentsysteem en de airco gaan aan als de kinderen erin gaan.
  • Mechanische deurgrepen en een motorkap zijn handig.
  • Een schroevendraaier nodig om de plastic pinnen los te maken. Er waren een paar pinnen die ik niet met mijn vingers kon indrukken.

#4 ·
Bedankt voor die info. Ik ben verbaasd dat de airco werkt op de 12vlt-accu. Dat is een enorme belasting. Dit roept echter de vraag op: wat laadt de 12vlt-accu op als je een lange rit maakt met de airco aan? Je zou denken dat wanneer de auto aan staat (mensen in de auto), de grote accu de 12vlt opgeladen zou houden, of deze nu beweegt of niet. Dit zou voorkomen dat je dit overkomt.

#5 ·
Bedankt voor die info. Ik ben verbaasd dat de airco op de 12vlt-accu werkt. Dat is een enorme belasting. Dit roept echter de vraag op: wat laadt de 12vlt-accu op als je een lange rit maakt met de airco aan? Je zou denken dat wanneer de auto aan staat (mensen in de auto), de grote accu de 12vlt opgeladen zou houden, of deze nu beweegt of niet. Dit zou voorkomen dat je dit meemaakt.
Ik geloof niet dat het hele aircosysteem op de 12 V-accu werkt. De compressor zeker niet, maar de ventilatoren in de cabine wel. De 12 V-accu wordt opgeladen door de DC-DC-omvormer wanneer de auto rijdt of wordt opgeladen, en ik weet niet zeker waarom deze de 12 V niet ook zou moeten opladen wanneer de auto is ingeschakeld. Normaal gesproken denk ik niet dat de beschreven activiteiten een probleem zouden zijn - ik vermoed dat de 12 V-accu defect was.

#9 ·
Ik zou waarschijnlijk mijn 12V moeten laten controleren. Mijn kinderen vertelden me vandaag dat het infotainmentsysteem niet aanstond. Wat logisch is, want de achterstoelen schakelen het infotainmentsysteem niet in. Ik heb dit ook getest.

Dus de open deur zou alleen maar betekend hebben dat de binnenverlichting aan bleef. Misschien is mijn 12V gewoon laag. We wachten regelmatig in de auto en kijken YouTube.

#10 ·
Het opladen van de 12V-accu via de HV-hoofdbatterij is complexer dan je je kunt voorstellen. Ik bezit ook een Ioniq 5 uit 2024 en de forums daarvoor staan vol met mensen wiens 12V-accu plotseling is overleden. Hyundai heeft minstens 2 grote terugroepacties gehad voor dit probleem, waarvoor een bezoek aan de dealer nodig was, en het gevoel is dat de laatste terugroepactie het probleem nog steeds niet voor alle Ioniq 5/6's heeft opgelost.

#11 ·
Het opladen van de 12v-accu via de HV-hoofdbatterij is complexer dan je je kunt voorstellen. Ik bezit ook een 2024 Ioniq 5 en de forums daarvoor staan vol met mensen wiens 12v-accu plotseling is overleden. Hyundai heeft minstens 2 enorme terugroepacties gehad voor dit probleem, waarvoor een bezoek aan de dealer nodig was, en het gevoel is dat de laatste terugroepactie het probleem voor alle Ioniq 5/6's nog steeds niet heeft opgelost.
Dit probleem in Ioniq is te wijten aan een hardwareontwerp-/fabricageprobleem (transistor) met de ICCU. Mijn 2017 e-Golf draait nog steeds op de originele 12 V-accu met 74.000 mijl. Het kan ook goed gedaan worden.

#14 ·
Kan iemand de aanwijzingen geven om bij de 12Vdc-batterij te komen? Bedankt op voorhand
Nadat u het afdekpaneel hebt verwijderd, bevindt deze zich hier. Bestuurderskant. Zie foto's

Attachments

#16 ·
Ja, hij is dood gegaan, maar het was mijn schuld. Ik had de kinderen in de auto laten zitten met de deur open terwijl we buiten de auto verder kletsten met vrienden. We hebben lang gekletst en ondertussen stond de airco aan en ik denk dat Spotify aan het spelen was. Ik dacht er niet veel over toen ik in de auto stapte en gewoon de versnelling in D zette. Maar het bestuurdersdisplay toonde een heleboel fouten. Totdat hij uiteindelijk moeite had om aan te blijven en de auto veel klikte. Ik wist dat het de 12V was.

Ik belde de wegenwacht en legde uit dat het een EV is met een lege 12V. Gelukkig duurde het niet lang voordat de man arriveerde. Ik legde hem uit dat we de panelen eraf moesten halen en dat de batterij eronder zit. Toen pakte hij zijn Noco starthulp en de auto kwam weer tot leven.

Ik denk dat al mijn onderzoek naar EV's voordat ik deze auto kocht en dit forum me op deze dag hebben voorbereid. Ik heb zelfs een starthulp gekocht voor deze auto voor lange roadtrips. Maar ik heb hem thuis gelaten!

Take aways voor mij:
  • Ik vind het stom hoe een EV met een enorme batterij de 12V leeg kan laten lopen.
  • Het infotainmentsysteem en de airco gaan aan als de kinderen instappen.
  • Het hebben van mechanische deurgrepen en een motorkap is handig.
  • Een schroevendraaier nodig om de plastic pinnen eraf te klikken. Er waren een paar pinnen die ik niet met mijn vingers kon indrukken.
Had hetzelfde probleem met mijn XC40 Recharge. Gekocht eind november 2022. Opgestuurd voor de 2-jaarlijkse service in half november 2024. Volvo-werkplaats heeft geen probleem met de 12V AGM-batterij geconstateerd. Op 29 januari 2025 kon de auto niet starten. Wegenwacht gebeld. Man zei dat hij terug naar de werkplaats gesleept moest worden. Omdat het op 29 en 30 januari feestdagen waren, nam de werkplaats op 31 januari contact met me op om te zeggen dat het testrapport van de 12V-batterij "slecht en vervangen" aangaf met een gezondheidstoestand van 4% en een laadtoestand van 0%. De vervangende batterij kostte SGD 500. Mijn vragen aan de service-medewerker: (1) Waarom degradeert de AGM-batterij van "goed en geslaagd" in november 2024 naar "slecht en vervangen" binnen 2 maanden zonder verandering in de rijroutine? (2) Gaat een AGM-batterij normaal gesproken ongeveer 2 jaar mee? De Volvo-werkplaats heeft me ondanks mijn e-mailherinneringen nog niet geantwoord. Zoals in een van de berichten werd vermeld, vermoedde ik dat de AGM-batterij defect was, maar Volvo wilde het niet toegeven. Dit en andere servicefouten tijdens de service hebben mijn vertrouwen in die mate geschonden dat ik geen andere Volvo-auto zou kopen. Familie en vrienden hebben me naar mijn EV-auto-ervaring gevraagd. Ik vertelde hen dat de EV-rijervaring goed was, maar dat kan niet gezegd worden van de betrouwbaarheid van de Volvo EV-auto en de Volvo-services.

#19 ·
Update. Mijn 12V was weer leeg. Deze keer heb ik hem zo snel mogelijk naar de dealer gebracht. Ze hebben hem getest en ontdekt dat hij defect was. Vervolgens hebben ze hem onder garantie vervangen.

Er is een extra detail waar ik op dat moment geen verband mee legde. Ik leefde al een paar maanden met het probleem dat mijn automatische achterklep willekeurig niet openging. Hij ontgrendelde, kwam nauwelijks omhoog en sloot dan weer. Ik dacht dat het een softwareprobleem was. Het resetten van het infotainmentsysteem leek elke keer te werken. Ik omzeilde het door hem te helpen omhoog te gaan.

Maar nu denk ik dat het de 12V had kunnen zijn die het veroorzaakte. Slechts een theorie. Mijn achterklep heeft zich niet meer misdragen sinds de 12V is vervangen.

#24 ·
Update. Mijn 12V was weer leeg. Deze keer heb ik hem zo snel mogelijk naar de dealer gebracht. Ze hebben hem getest en ontdekten dat hij defect was. Daarna is hij onder garantie vervangen.

Er is één extra detail waar ik destijds geen verband mee heb gelegd. Ik had een paar maanden geleefd met mijn automatische achterklep die willekeurig niet openging. Hij ontgrendelde, kwam nauwelijks omhoog en sloot dan. Ik dacht dat het een softwareprobleem was. Het resetten van het infotainmentsysteem leek elke keer te werken. Ik omzeilde het door hem te helpen omhoog te komen.

Maar nu denk ik dat het de 12V zou kunnen zijn die het veroorzaakte. Slechts een theorie. Mijn achterklep heeft zich niet meer misdragen sinds de 12V is vervangen.
Ik had hetzelfde probleem als jij, de achterklep gedroeg zich vreemd, ging niet goed open en sloeg dan weer dicht. Toen werkte het infotainmentsysteem niet. Volvo belde me en zei dat ik het opnieuw moest opstarten met de grote knop onder het scherm, wat het deed, en het die nacht moest opladen. De volgende ochtend stond ik op, de auto wilde niet eens starten. Moest Volvo bellen. Ze zeiden de RAC eruit en gelukkig wist de man wat hij deed. Fantastische monteur startte hem met een draagbaar starthulpsysteem en toen moest ik er een uur mee rondrijden. Hopelijk komt het goed, maar geen geweldige ervaring en ik ben echt boos dat je dit allemaal niet te horen krijgt als je de auto koopt

#20 ·
Vanmorgen opende ik de garage en ontdekte dat de achterklep van mijn 23C40 open stond. Ik was vergeten hem gisteren na het boodschappen doen te sluiten. Als de achterklep openstaat, is de binnenverlichting aan. Ik drukte op de knop om hem te sluiten en hij kwam z é é r l a n g z a a m naar beneden en ik kon horen dat de motor te weinig vermogen had. Toen ik in de auto zat, knipperde het 12V-batterijpictogram met alle andere schermindicatoren. Dit had ik nog nooit gezien. Ik neem aan dat de lichten die 12 uur aan stonden, de 12V-batterij flink hadden belast.

Ik reed met de lichten en de interieurverwarming/stoel/stuur 10 mijl, parkeerde 6 uur, stapte weer in en startte de achterklep. Hij leek naar verwachting te werken en ik kreeg het batterijpictogram niet in het bestuurdersdisplay.

Les: Laat je achterklep niet de hele nacht openstaan.

Ik wou dat ik meer wist over hoe de 12V wordt onderhouden. Vreemd dat hij niet automatisch wordt opgeladen door het aandrijfsysteem en ook vreemd dat er geen manier is om de status ervan te controleren. Maar dat zou misschien toch niet veel helpen.

Vroeger verslechterden lood/zuur- en gelbatterijen langzaam. Dat is niet langer het geval. Moderne 12V-batterijen vallen abrupt uit.

#21 ·
Vanmorgen opende ik de garage en zag dat de achterklep van mijn 23C40 openstond. Ik had hem gisteren na het boodschappen doen niet gesloten. Als de achterklep openstaat, is de binnenverlichting aan. Ik drukte op de knop om hem te sluiten en hij kwam z é é r l a n g z a a m naar beneden en ik kon horen dat de motor te weinig vermogen had. Toen ik in de auto zat, knipperde het 12V-batterijpictogram met alle andere schermindicatoren. Dit had ik nog nooit eerder gezien. Ik neem aan dat de lichten die 12 uur aan waren geweest, de 12V-batterij behoorlijk hadden belast.

Ik reed 10 mijl met de lichten en de interieurverwarming/stoel/stuurwiel aan, parkeerde 6 uur en stapte weer in en startte de achterklep. Hij leek te werken zoals verwacht en ik kreeg het batterijpictogram niet in het bestuurdersdisplay.

Les: Laat je achterklep niet de hele nacht openstaan.

Ik wou dat ik meer wist over hoe de 12V werd onderhouden. Vreemd dat hij niet automatisch wordt opgeladen door het aandrijfsysteem en ook vreemd dat er geen manier is om de status ervan te controleren. Maar dat zou misschien ook niet veel helpen.

In de oude doos verslechterden lood/zuur- en gelbatterijen langzaam. Dat is niet langer het geval. Moderne 12V-batterijen vallen abrupt uit.
DC-DC-omvormer is actief wanneer de auto in de rijmodus staat en aan het opladen is. U hebt de status ervan gecontroleerd toen het waarschuwingslampje op het scherm verscheen. Misschien meer info via OBD2.

#28 ·
Ja, het is overleden, maar het was mijn schuld. Ik had de kinderen in de auto laten zitten met de deur open terwijl we buiten met vrienden bleven kletsen. We hebben lang gekletst en ondertussen stond de airco aan en ik denk dat Spotify aan het spelen was. Ik dacht er niet veel over toen ik in de auto stapte en gewoon de versnelling in 'D' zette. Maar het bestuurdersdisplay toonde een heleboel fouten. Totdat hij uiteindelijk moeite had om aan te blijven en de auto veel klikte. Ik wist dat het de 12V was.

Ik belde de pechhulp en legde uit dat het een EV is met een lege 12V. Gelukkig duurde het niet lang voordat de man arriveerde. Ik legde hem uit dat we de panelen eraf moesten halen en dat de batterij eronder zit. Toen pakte hij zijn Noco jumpstarter en de auto kwam weer tot leven.

Ik denk dat al mijn onderzoek naar EV's voordat ik deze auto kocht en dit forum me op deze dag hebben voorbereid. Ik heb zelfs een jumpstarter voor deze auto gekocht voor lange roadtrips. Maar ik heb hem thuis gelaten!

Afhaalmaaltijden voor mij:
  • Het infotainmentsysteem en de airco gaan aan als de kinderen instappen.
  • Mechanische deurgrepen en een motorkap zijn handig.
  • Een schroevendraaier nodig om de plastic pinnen eraf te halen. Er waren een paar pinnen die ik niet met mijn vingers kon indrukken.
Had ik dit maar eerder gezien - en dat de RACV/Volvo Assist mensen dit wisten. Mijn XC40 Recharge ging in batterijtrillingen nadat hij EEN UUR op slot had gestaan. Roadside Assist probeerde alles, behalve de starthulp. In plaats daarvan werd de auto naar de dichtstbijzijnde Volvo-dealer (70 km verderop) gesleept, waar hij 3-4 dagen stond voordat er naar werd gekeken. De 12V-batterij werd vervangen, maar ik was in het buitenland op vakantie, dus de auto stond nog eens 10 dagen.

Eens met Br53: we hebben een veel betere pechhulpdienst nodig, met iemand die weet wat te doen - ofwel de aannemer die komt of zelfs de Volvo-telefoondienst.

#30 ·
Wat we NODIG hebben, is robuustere softwarebewaking en gemakkelijke toegang tot een pagina die de conditie van de 12V-batterij duidelijk weergeeft. De hoofdtechnicus van Volvo bij mijn dealer legde geduldig uit hoe de plastic panelen in de frunk verwijderd moesten worden om bij de 12V te komen. Het is niet eenvoudig en moet met het juiste gereedschap worden gedaan. In mijn marktgebied, Boise ID, is het onwaarschijnlijk dat een wegenwacht van een aannemer begrijpt hoe een EV eruitziet als de 12V uitvalt of hoe je bij de 12V komt om hem te starten.

#33 ·
Ik ben verrast dat er, hoewel de batterij achter panelen verborgen zit, geen positieve pool gemakkelijk toegankelijk is.

Mijn oude Audi had de batterij in de kofferbak onder het reservewiel, maar had een aansluiting onder de motorkap voor starthulp en opladen.

Grappig verhaal, de verkoper die me mijn XC40 verkocht, wist niet eens dat er een 12v was en stond perplex toen ik hem vroeg waar die was 🤷🏼‍♂️
Ik vind het positieve laadpunt redelijk toegankelijk, natuurlijk nadat de twee plastic panelen en het kleine afdekstuk eraf zijn. Het enige waar ik tegenaan liep, is dat de paal klein is en omgeven door plastic, en de startbooster die ik heb, heeft grote klemmen die lastig vast te houden zijn.

#41 ·
Nadat ik de moeilijk bereikbare batterij had ontdekt, installeerde ik een Anderson-kabel in de frunk. Eén uiteinde van de Anderson-kabel heeft oogjes (sluit deze rechtstreeks aan op het startpunt of de batterij), dan is er een zekering en het andere uiteinde van de kabel heeft gewoon een gewone Anderson-connector (met een rubberen afdekking). De hele kabel is netjes met kabelbinders vastgemaakt in de frunk-ruimte en is toegankelijk in de buurt van de rechterkoplamp aan de voorkant, wanneer de frunk open is, maar zonder dat de frunk-afdekkingen verwijderd hoeven te worden. Ik kan de 12V-batterij daar vandaan opladen, daar een Bluetooth 12V-batterijmonitor aangesloten laten, of een willekeurig aantal andere opties, om te voorkomen dat de frunk-afdekkingen weer omhoog getrokken moeten worden.

#42 ·
Nadat ik de moeilijk bereikbare batterij had ontdekt, installeerde ik een Anderson-kabel in de frunk. Eén uiteinde van de Anderson-kabel heeft oogjes (sluit deze rechtstreeks aan op het startpunt of de 12v-batterij), dan is er een zekering en het andere uiteinde van de kabel heeft gewoon een gewone Anderson-connector (met een rubberen afdekking). De hele kabel is netjes met kabelbinders vastgemaakt in de frunk-ruimte en is toegankelijk in de buurt van de rechterkoplamp, wanneer de frunk open is, maar zonder de frunk-afdekkingen te hoeven verwijderen. Ik kan de 12v-batterij daarvandaan opladen, een bluetooth 12v-batterijmonitor daar aansluiten, of een willekeurig aantal andere opties, om te voorkomen dat de frunk-afdekkingen weer omhoog getrokken moeten worden.
Kunt u deze a.u.b. bijwerken met foto's en onderdeelnummers voor de Anderson-kabel?

#43 · (Edited)
Zoek naar deze zoekwoorden: "Anderson lead fuse eyelets" en je zou producten zoals deze moeten vinden (1e foto hieronder). Je wilt de dubbel geïsoleerde versie (zwarte isolatie) behalve voor de terminale uiteinden, net als mijn foto. Als je rode/zwarte losse draden helemaal rondom (hele lengte) kunt zien, wil je dat niet (dat is enkel geïsoleerd en niet goed genoeg). Je wilt dat het 40A of 50Amp is, om een hoge laadbelasting aan te kunnen.

1,5 m (5 voet) is de minimale lengte die goed werkt. 2,0 m (6 en een halve voet) is ook best goed. Op die manier, wanneer je het rond de frunk-ruimte (onder de frunk-kunststof) laat lopen, is het beschermd wanneer je het met kabelbinders vastzet, het niet te strak zit en je voldoende lengte hebt om mee te werken.

De tweede foto is een "Anderson stofkap". Het is een rubberen plastic hoes om het open uiteinde van de kabel te beschermen. Je moet het uiteinde van de Anderson-stekker afdekken, anders is dat je 12v-voedingsbron die blootstaat aan de elementen.

Installatie: sluit de rode (positieve) draad aan op de 12v positieve draad die van de batterij komt of in de buurt van de startkabels (ja, onder de frunk-afdekkingen). De zwarte aardedraad gaat ook naar een aardingslocatie in de buurt. Gebruik een ster-ring en een platte ring om een goede, sterke verbinding te garanderen.

Laat de draad lopen vanaf de buurt van de linker schokdemper (dit is ongeveer waar de voedingsbron zich bevindt), rond naar de voorste linker koplamp en dan horizontaal over de frunk-ruimte, onder de metalen steunbalk, eindigend achter de voorste rechter koplamp. Zoek een geschikte/toegankelijke locatie in de buurt van de frunk/motorkapvergrendeling. (Er is een specifieke opening in de frunk-afdekkingen die geweldig werkt om het uiteinde van de kabel eruit te "poppen"). Bevestig nu de draad helemaal rond met kabelbinders en stop de draad in zijn verstopplek. Klaar!

Wanneer je je 12v-batterij moet controleren of opladen, kun je daar een aantal accessoires aansluiten. Mogelijke items zijn: een 12v-batterijvoltmeter, krokodillenklemmen, een 12v draadloze (bluetooth) batterijbewakingsmodule, een 12v-batterijlader etc. Je hebt een plek die gemakkelijk toegankelijk is. Open gewoon je frunk en pop de afgedekte kabel eruit, in de buurt van de rechter voorste motorkapvergrendeling.

#45 · (Edited)
Ja, zo ziet een Anderson-kabel eruit, volledig geïnstalleerd in het elektrische frunk-gedeelte van een XC40 -- let op, het bevindt zich mijlenver van het knijppunt van de frunk-vergrendeling (de kabel heeft zijn eigen aparte gedeelte waar je hem kunt verbergen tot de plastic bekleding), dus er is weinig risico op kabelschade, mits je hem na gebruik wegstopt. Gewoon opvouwen en onder de plastic bekleding stoppen.

Je zou ook kunnen proberen om het uiteinde van de kabel in de frunk-opslagruimte te laten eindigen. Maar ik denk dat deze kleine plek best handig is en het openen van de scharnierende frunk-klep bespaart.