Volvo XC40 Forum banner

Elektrisch zoemend geluid wanneer de binnenverlichting AAN staat

1 reading
43K views 135 replies 49 participants last post by  yannick  
#1 · (Edited)
Heeft iemand anders ook een zoemend elektrisch geluid als de interieurverlichting aan staat?

Het geluid lijkt uit de voorste luidsprekers te komen. Overdag, als de lichten uit zijn, is er geen geluid. Maar 's nachts houdt het gewoon niet op, tenzij ik de interieurverlichting in de instellingen uitzet.

Het is geen dealbreaker, maar het haalt wel iets weg van de veronderstelde volledig stille EV-ervaring, het wordt irritant.

Is er een manier om dit op te lossen? Als ik het niet kan oplossen, breng ik het naar de dealer om te zien wat ze kunnen doen.

UPDATE: Het is ongeveer 6 maanden geleden en wauw, deze thread heeft meer dan 11.000 views, wat me doet geloven dat veel mensen dit probleem hebben. Helaas is het geluid er nog steeds, Volvo lijkt het volledig te negeren en we moeten er maar mee leven. Bedankt voor het delen van jullie ervaringen!

UPDATE 2: Slechts een week nadat ik de eerste update hierboven plaatste, heeft Volvo het zoemende geluid verholpen als alle lichten aan staan en met de hoogste intensiteitsinstellingen, wat ik fijn vind, maar als ik de intensiteitsschuifknop omlaag zet, komt het gezoem terug.

Lijkt te zijn gebeurd met de 2.7 update en ik ben blij met de resultaten! Bedankt voor het delen van jullie ervaringen in deze thread, ik ben er zeker van dat we enige invloed hebben gehad op deze fix!

#3 ·
Ik (en een paar anderen, denk ik) hebben het tegenovergestelde. Een soort van zacht gezoem (denk ik als de topografieverlichting aan staat), dat verdwijnt als je de binnenverlichting aandoet.

Het irriteert me echt, vooral nu de dagen korter worden, omdat het weer meer opvalt nu het donkerder is.

Er was ergens een draad waar iemand het heeft teruggevoerd naar een specifiek gebied, maar ik denk niet dat het opgelost kan worden!

#6 ·
Ik herinner me de betreffende thread en ben er vrij zeker van dat het te maken had met de gedimde lichtinstelling boven het hoofd. Op de een of andere manier veroorzaakte dat een elektrische zoemtoon die vervolgens mogelijk via de luidsprekers werd versterkt. Wanneer het bovenlicht uitgaat (daglicht) of als je ze helemaal aanzet, verdwijnt het gezoem. Maar helaas weet ik niet zeker of er een instelling is waarmee we de gedimde instelling kunnen uitschakelen.

#8 ·
Ik herinner me het betreffende draadje en weet vrij zeker dat het te maken had met de gedimde lichtinstelling boven het hoofd. Op de een of andere manier veroorzaakte dat een elektrische zoemtoon die vervolgens mogelijk werd versterkt via de luidsprekers. Wanneer het plafondlicht uitgaat (daglicht) of als je ze helemaal aanzet, verdwijnt het gezoem. Maar helaas weet ik niet zeker of er een instelling is waarmee we de gedimde instelling kunnen uitschakelen.
Het gezoem verdwijnt ook onmiddellijk als ik de achtergrondverlichting van de topografie uitschakel. Het klinkt voor mij echter helemaal niet alsof het van de luidsprekers komt.

#11 ·
Toen ik hiermee aan het spelen was, merkte ik dat zelfs met de koepellichten aan, als ik de topografieverlichting op "laag" zet, het gezoem terugkeert - klik het terug naar hoog en het is stil. Klinkt voor mij als een probleem met een dimmercomponent 🤔

• Like
Reactions: xibodan
#12 ·
Ik heb dit probleem ook. Ik wou dat ik het nooit had opgemerkt, want nu is het onmogelijk om het te negeren, vooral tijdens het rijden in de schemering (wanneer de dimfunctie begint te werken).

Is het iemand gelukt om dit bij de dealer op te lossen of is het gewoon iets om mee te leven?

Ik ben geneigd om de sfeerverlichting helemaal uit te schakelen, maar dan verliest de cabine zoveel van zijn persoonlijkheid!

#13 ·
Hetzelfde probleem hier! Ik heb mijn auto al naar de Volvo-dealer gebracht om het te laten repareren - maar ze konden het probleem niet oplossen. Ze hebben alles gedocumenteerd en gezegd dat ze het probleem moeten escaleren en naar een oplossing moeten zoeken. Dat is 2 weken geleden - sindsdien geen update.

#15 ·
Ik heb hetzelfde probleem. Ze zijn er op de een of andere manier in geslaagd LED's te plaatsen die niet compatibel zijn met de dimmer. Dit betekent dat het stil is als het uitstaat of op vol vermogen staat.

Ik heb Volvo voorgesteld dat ze je de mogelijkheid geven om hun niveau handmatig in te stellen, omdat ik vermoed dat ze geen hardware zullen vervangen.

#17 ·
Ik heb hetzelfde probleem. Ze zijn er op de een of andere manier in geslaagd LED's te plaatsen die niet compatibel zijn met de dimmer. Dit betekent dat het stil is als het uitstaat of op vol vermogen aanstaat.

Ik heb Volvo voorgesteld dat ze je de mogelijkheid geven om hun niveau handmatig in te stellen, omdat ik aanneem dat ze geen hardware zullen vervangen.
Ik hoop dat ze ons ook toestaan het apart aan te passen. Ik zou de topografie eigenlijk helderder willen hebben. Ik wou ook dat je de helderheid van het centrale display onafhankelijk kon aanpassen. Het voelt naar mijn mening 's nachts overweldigend aan.

#20 ·
Net bericht gekregen dat dit een bekend probleem is en dat ze aan een oplossing werken. Voorlopig hadden ze geen oplossing. Tip was om de lichten op laag te zetten. Maar voor mij maakt dat niet uit. Ik zal dit maandelijks blijven volgen en u op de hoogte houden.
Hey Bro, ik waardeer het enorm dat je dit hebt uitgezocht. Ik ga dit naar mijn Amerikaanse dealer brengen en klagen over hetzelfde probleem in mijn C40. Het gezoem is in de loop der tijd erger geworden en het wordt echt irritant. Het bekende probleem is dat het gezoem wordt veroorzaakt door de voeding bij het dimmen of wanneer er weinig omgevingslicht is, toch? Heeft Volvo toevallig een defectnummer of probleemnummer ter referentie verstrekt?

#21 · (Edited)
Ik heb hetzelfde probleem. Het lijkt er ook op dat alleen het frontpaneel dit geluidsprobleem heeft. Totdat er een nieuwe fix komt, moest ik het uitschakelen. Had hier ook een softwareprobleem, zelfs toen het was uitgeschakeld toen ik de auto startte, waren de deurlampen aan terwijl de boordlampen uit waren. (Dit verpest het mooie Harman Kardon Premium Sound :) )

#22 ·
Heb gisteren een nieuwe C40 gekregen en het zoemende geluid van de achtergrondverlichtingspanelen is zo erg dat ik niet in de auto wil rijden. Als ik de achtergrondverlichting uitschakel, verdwijnt het geluid, maar voor meer dan $70.000 zou ik niet in een zoemende geluidsbox moeten zitten of functies moeten uitschakelen!

Contact opgenomen met de dealer gisteravond en hen hiervan op de hoogte gebracht. Hun aanbevolen oplossing is om de panelen opnieuw op te starten en/of met de lichtintensiteit te spelen.
Is dit in ELKE C40 of slechts in sommige?

Als opnieuw opstarten en spelen niet werkt, breng ik de auto terug naar hen. Zo teleurstellend.

#36 ·
Heb gisteren een nieuwe C40 gekregen en het zoemende geluid van de achtergrondverlichtingspanelen is zo erg dat ik niet in de auto wil rijden. Als ik de achtergrondverlichting uitzet, verdwijnt het geluid, maar voor meer dan $70.000 zou ik niet in een zoemende geluidsbox moeten zitten of functies moeten uitschakelen!

Gisteravond contact opgenomen met de dealer en hen hiervan op de hoogte gebracht. Hun aanbevolen oplossing is om te proberen de panelen opnieuw op te starten en/of met de lichtintensiteit te spelen.
Is dit in ELKE C40 of slechts in sommige?

Als opnieuw opstarten en spelen niet werkt, breng ik de auto terug naar hen. Zo teleurstellend.
Ik weet niet zeker wat u bedoelt met "opnieuw opstarten van het paneel", bedoelt u het opnieuw opstarten van de IHU? Ik heb het zoemende geluid niet in mijn C40 en ik luister en zet ook muziek aan direct nadat ik rijd, plus mijn oren zijn afgestemd op Harmon Kardon en Sirius en Apple Music!😇😇.

Ik geloof dat er een oplossing is via de volgende OTA, want ik neem aan dat uw auto is geleverd met OTA2.5 en als dat zo was, is het zoemende geluidsprobleem nog steeds wijdverbreid.

#25 ·
Zo blij dat de Core-editie hier in het VK zonder sfeerverlichting komt. Ik heb er een besteld en hou normaal gesproken van subtiele sfeerverlichting, dus was een beetje geïrriteerd dat er geen optie was om de sfeerverlichting te specificeren. Nu ik zie dat het gezoem "standaard" is, voel ik me niet zo slecht.

#26 ·
Ha!

Ik zal zeggen dat wanneer ik met hoge snelheid op de snelweg rijd met de radio aan, de zoemtoon van de omgevingsverlichting niet merkbaar is. Dat is ook de belangrijkste tijd dat ik een beetje extra cabineverlichting zou willen om me wakker te houden, dus dat werkt wel. Wanneer ik in de stad met lagere snelheden rijd, heb ik gemerkt dat de verlichting rond de bediening van het zonnedak en rond het oplaadpad plus de verlichting van de schermen meer dan genoeg omgevingslicht is. Dat gezegd hebbende, ik zou het geweldig vinden als de nieuw uitgebrachte 2.5-software met een fix komt...

#27 ·
Heb mijn c40 op vrijdag gekregen en het gezoem drijft me nu al tot waanzin, wat gek is. Ik krijg gezoem als de binnenverlichting aan is. Ik heb zowel hoog als laag gecontroleerd - gezoem is hetzelfde, ook dimmen geprobeerd - hetzelfde.

Weet iemand hoe je de middenconsole dimt? Hij is veel te fel en ik kan geen instelling vinden. ZEKER is er een instelling voor de helderheid...?

#28 ·
Kreeg mijn c40 op vrijdag en het gezoem maakt me nu al gek, wat waanzinnig is.. Ik krijg gezoem als de binnenverlichting aan is.. Ik heb zowel hoog als laag gecontroleerd - gezoem is hetzelfde, ook dimmen geprobeerd - hetzelfde.

Weet iemand hoe je de middenconsole dimt? Hij is veel te fel en ik kan geen instelling vinden. ZEKER is er een instelling voor de helderheid..?
Beveel aan om een oogbeschermingsfolie te gebruiken, ook wel anti-blauwlichtfolie genoemd. Het zou nuttig moeten zijn. Er is geen helderheidsinstelling.

#30 ·
Net geüpdatet naar versie 2.5 en in mijn oren klinkt het gezoem nog erger. Kan iemand anders dit bevestigen?

Ik kan niet geloven dat ze zo'n simpele zaak niet hebben getest op een auto van deze prijs. Als je het niet gaat repareren, geef ons dan tenminste een schuifregelaar om alleen de Topografie-verlichting aan te passen!

#61 ·
Net geüpdatet naar versie 2.5 en in mijn oren klinkt het gezoem nog erger. Kan iemand anders dit bevestigen?

Ik kan niet geloven dat ze zo'n simpele zaak niet hebben getest op een auto van deze prijs. Als je het niet gaat repareren, geef ons dan tenminste een schuifregelaar om alleen de Topografie-verlichting aan te passen!
Ik heb dit ook opgemerkt. Ik heb nog nooit gezoem gehoord en ik heb de interieurverlichting altijd op aan en HOOG gehouden. Na 2.5 is het een zwak gezoem dat ik alleen kan horen als de auto stilstaat. Zodra ik begin te rijden, overstemt het lawaai van de weg het.

#31 ·
Het is niet erger voor mijn oren, eerder iets beter, maar nog steeds verschrikkelijk irritant 😕

Zelfs op "hoog" geven de LED's niet meer dan misschien 50% af, gebaseerd op hoe ze kunnen oplichten als je de deur opent - en op het moment dat ze op die manier niet gedimd zijn, verdwijnt het gezoem.

#32 ·
Het is niet slechter voor mijn oren, zo niet iets beter, maar nog steeds verschrikkelijk irritant 😕

Zelfs op "hoog" geven de LED's niet meer dan misschien 50% af, gebaseerd op hoe ze kunnen oplichten als je de deur opent - en op het moment dat ze op die manier niet gedimd zijn, verdwijnt het gezoem.
Ja, ze moeten ons echt de mogelijkheid geven om ze handmatig aan te passen of zoiets.

Als je het niet hebt gedaan, klaag dan bij Volvo, zodat ze begrijpen dat ze dit moeten oplossen.