Volvo XC40 Forum banner

Scheur in panoramadak

55K views 65 replies 48 participants last post by  Greg S  
#1 ·
Heeft iemand dit probleem gehad?
Het glas in het panoramadak heeft een scheur over de hoek, misschien 15 cm lang. De auto is minder dan een jaar oud.
Er is geen teken van impact aan beide kanten van het glas.
De lokale dealer sprak in eerste instantie met Volvo, die zei dat het veroorzaakt zou zijn door een impact. Mijn dealer zei dat ze geen bewijs van impact kunnen zien en hebben een rapport ingediend. Ik wacht op een reactie!

#2 ·
Is dit het resultaat van de auto die in de zon staat met de zonwering gesloten? Ik vraag het alleen maar omdat ik dit probleem met een paar vrienden had besproken en zij dachten dat dat misschien het probleem was. Mijn auto staat de hele tijd in de garage. Maar ik heb hier wel over nagedacht, omdat de auto overdag in de zon staat. Volvo heeft een automatische instelling die ervoor zorgt dat de zonwering sluit als de instelling aan staat. Ik denk dat dat een goed idee is, maar ik ben bang om het te gebruiken.

#5 ·
Stagiairs
Tel mij erbij. Mijn auto staat nu bij de dealer vanwege een scheur door spanning tussen de ruiten in mijn panoramadak. Geen impact of ongeval. Dit is waarschijnlijk mijn 4e bezoek om problemen in de afgelopen 18 maanden op te lossen.
Erg interessant! Mag ik vragen of Volvo het probleem met het schuifdak oplost of dat u het via uw verzekering claimt??

#6 ·
Hallo Kim. Ze beweerden dat het te wijten was aan een impact en ze kwamen daar achter door een machine over mijn zonnedak te laten lopen om het contactpunt te vinden. . Geen zichtbaar teken. Ze vroegen me om 1000 euro om dit te repareren.
Het gekke is dat ik met mijn auto naar de supermarkt en terug rijd. Dat is het zo'n beetje tijdens de pandemie. Hoeveel impact is er nodig om het niet te merken en toch grote scheuren te veroorzaken in een zonnedak van een luxe auto? Ik gok dat het temperatuur gerelateerd is. Volgens de message boards zijn er door de jaren heen problemen geweest met panoramadaken, en met name die van Volvo.
Hoe dan ook, ik zal contact opnemen met Volvo corporate en kijken of ze iets kunnen doen.

#7 ·
Dit is me net overkomen. Ik heb morgen een afspraak. Ik hoop echt dat ze me niet vertellen dat ik uit eigen zak moet betalen. Dit lijkt een ontwerp- of materiaalfout te zijn. Ik ben niet in de stad, nam mijn 2020 voor mijn eerste roadtrip om familie te bezoeken. Mijn zoon en ik merkten de scheur tijdens onze roadtrip van 500 mijl, maar ik heb geen idee wanneer het gebeurde. Ik heb het zonnescherm gesloten gehad omdat het erg warm is waar ik woon. De persoon die de servicelijn bij de dealer beantwoordde, zei dat hij dit wel eens vaker ziet, maar alleen bij de 40's. Ik vroeg of het met hitte te maken heeft, hij zei dat het wordt veroorzaakt door cabinedruk of trillingen. Heeft iemand dit opgelost gekregen zonder uit eigen zak te betalen?

#8 ·
Hallo Unikitty
Het spijt me te horen dat je dit probleem ook hebt gehad!
Het is me nog steeds niet gelukt om dit op te lossen. Ik heb het probleem begin mei gemeld en wacht nog steeds op een antwoord van Volvo
Ik heb vandaag gebeld en er is me verzekerd dat ze me morgen terug zullen bellen!!
Ik zal hier een update plaatsen zodra ik meer info heb
Groeten
Kim

#13 ·
Dit betreft een nieuwe XC40-eigenaar....
Ja! Zeer zorgwekkend! Het lijkt erop dat elke klantenservicemedewerker me doorverwijst naar dezelfde persoon, wiens naam Maturin is en e-mail: volvo1@mailac.custhelp.com en deze persoon doet meestal een copy-paste van eerdere berichten waarin staat dat mijn garantie niet langer geldig is... Ik heb een 2021 met nog vele jaren en kilometers garantie. Het is zeer zorgwekkend op basis van het ongelooflijk hoge aantal spanningsscheuren in hun OEM-glas!

#10 ·
Hallo allemaal,
Dit is zojuist gebeurd met mijn XC40 T4 2021. :eek:
Ik reed op een zonnige zaterdag op de snelweg, toen het zonnedak begon te barsten van de passagierskant naar de bestuurderskant (Franse opstelling :)). De auto is 300 km oud!!
Ik ging naar de dealer die meteen zei: «Dat is een impact, het komt vaak voor» zonder het zonnedak zorgvuldig te bekijken.
Eerlijk gezegd, ik twijfel er absoluut aan, en ik heb het geluk dat ik geen franchise ervoor heb.
Ongelooflijk dat het niet onder de garantie valt!

#12 ·
Hoi allemaal,
Dit is zojuist gebeurd met mijn XC40 T4 2021. :eek:
Toen ik op een zonnige zaterdag op de snelweg reed, begon het zonnedak te barsten van de passagierskant naar de bestuurderskant (Franse opstelling :) ). De auto is 300 km oud!!
Ik ging naar de dealer die meteen zei: "Dat is een impact, het komt vaak voor" zonder het zonnedak zorgvuldig te bekijken.
Eerlijk gezegd twijfel ik er zeker aan, en ik heb het geluk dat ik er geen franchise voor heb.
Ongelooflijk dat het niet onder de garantie valt!
Volvo heeft een ontwerpfout of een kwaliteitsprobleem met hun OEM-glas. Ik zit nu aan mijn derde voorruit en het is pas een 2021! Geen chips of slijtage door de weg...erg teleurstellend voor een bedrijf dat trots is op veiligheid!

#11 ·
Is dit probleem bekend bij iemand?
Het glas in het panoramadak heeft een scheur over de hoek, misschien 15 cm lang. De auto is minder dan een jaar oud.
Er is geen teken van impact aan beide kanten van het glas.
De lokale dealer sprak in eerste instantie met Volvo, die zeiden dat het veroorzaakt zou zijn door een impact. Mijn dealer zei dat ze geen bewijs van impact kunnen zien en hebben een rapport ingediend. Ik wacht op een reactie!!
Heeft Volvo hun garantie geëerd? Ik begin te denken dat een ontwerpfout of glas van slechte kwaliteit alle scheuren veroorzaakt zonder duidelijke chip of slijtage.

#14 ·
Ben nooit een fan geweest van die enorme glazen daken. Er zijn video's van Tesla-mensen die zeggen dat het over het algemeen kapot gaat als er werkzaamheden aan de pano moeten worden uitgevoerd waarbij deze verwijderd moet worden. Ik wou dat dit niet de nieuwe trend in auto's was.

#15 ·
Mijn dochter zat dit weekend op de achterbank en vroeg me of ik wist dat mijn zonnedak gebarsten was. Ik wist het niet. 2021 XC40 T5. Gekocht op 31-10-2020, heeft minder dan 6.000 mijl. Ik brak mijn enkel op 01-01-2021 en hij stond de hele maand januari en februari in de garage. Ik ben de enige die in de auto rijdt en ik heb nog nooit gehoord dat er iets op het dak van de auto sloeg. Ik breng de auto donderdag naar een Volvo-dealer om te kijken. Ik vind het niet leuk wat ik op dit forum lees.

#17 ·
Ik spring hier even in. Zag net dat mijn zonnedak gebarsten is. Ziet er helemaal niet uit als een impact. Het loopt over de breedte van het zonnedak als een lange barst...impact zal spinnen...dit ziet er duidelijk uit als stress. Heeft iemand goede tips over hoe om te gaan met de dealer? Best wel vervelend, want ik was er net twee weken geleden. Het is een 2021 met 5K mijl erop.

#28 ·
Mijn xc40 heeft deze exacte golfvormige scheur, van links naar rechts. Kan het alleen zien vanaf de binnenkant van het glas. Geen impact. Mijn zoon heeft het opgemerkt. Net binnen de 3 jaar garantie, dus zal het morgen melden. Het weer is koud maar niet vriezend. Ik heb onlangs het dakraam op automatisch sluiten gezet. Ik kan me niets anders bedenken. Het is winderig maar geen teken van schade buiten.

#23 ·
Ik merkte vanmorgen tijdens het wassen van mijn auto aanzienlijke scheuren in mijn achterste panoramaglas op, dus het is de afgelopen weken gebeurd. Ik heb de kronkelige scheur aan de achterkant van de ruit die helemaal overloopt, maar dan loopt de scheur ook door naar voren. Ik kan niet zien of er een impact is - ik zie er geen, maar het is moeilijk te zeggen. Ik ben in Zuid-Californië en parkeer buiten, dus de auto staat elke dag in direct zonlicht. Ik heb een afspraak voor service gepland voor later deze week voor een HVAC-probleem en de terugroepactie voor de achterste veiligheidsgordel, dus ik laat ze hiernaar kijken en zal verslag uitbrengen.

#24 ·
Ik merkte vanmorgen tijdens het wassen van mijn auto aanzienlijke scheuren in mijn achterste panoramaglas op, dus het is de afgelopen weken gebeurd. Ik heb de kronkelige scheur naar de achterkant van de ruit die helemaal overloopt, maar dan loopt de scheur ook door naar de voorkant. Ik kan niet zien of er een impact is - ik zie er geen, maar het is moeilijk te zeggen. Ik ben in Zuid-Californië en parkeer buiten, dus de auto staat elke dag in direct zonlicht. Ik heb een afspraak gemaakt voor service later deze week voor een HVAC-probleem en de terugroepactie voor de achterste veiligheidsgordel, dus ik laat ze hiernaar kijken en zal verslag uitbrengen.
View attachment 2438 View attachment 2439 View attachment 2440
Dat is niet goed - hopelijk dekken ze het onder garantie - heb gelezen dat sommige mensen ervaringen hebben gehad waarbij het meestal niet wordt gedekt - zoals er geen tekenen van impact lijken te zijn. Mogelijk is het hittegerelateerd en met de uitzetting/druk van de hitte, wat er op zijn beurt voor zorgt dat het barst.

• Sad
Reactions: Jrainlay
#30 ·
Nou... Reken mij maar tot de groep met een kapot zonnedak. Geen tekenen van impact.
Is er iemand geweest die succes heeft gehad met de dealer die het glas onder garantie heeft vervangen?
Als iemand documentatie heeft die me kan helpen bij mijn bezoek aan de dealer, stuur me dan gerust een e-mail op mberher@dwc.org.

Bedankt!
View attachment 2653
View attachment 2654 View attachment 2653 View attachment 2654
Ik heb precies hetzelfde probleem en heb net de dealer gebeld - ze zeiden dat er vandaag iemand anders was om het te laten repareren en ze denken dat een zeemeeuw er een schelp op moet hebben laten vallen om de scheur te veroorzaken! Ongelooflijk!!! Dit is duidelijk een defect in het materiaal en Volvo zou het onder garantie moeten dekken. Volgende stap is om rechtstreeks met Volvo te bellen.

#27 ·
Volvo moet stoppen met het zoeken van zondebokken bij de eigenaren en de verantwoordelijkheid nemen voor dit probleem. De foto's bewijzen dat deze scheuren het gevolg zijn van een soort defect - materialen, vakmanschap of ontwerp. Het lezen van deze verslagen van de onbevredigende klantenservice van Volvo is zeer verontrustend en doet me denken dat ik mijn C40-bestelling moet annuleren en bij BMW moet blijven, zelfs als dit betekent dat ik mijn EV-aankoop moet uitstellen. Ik zal dit draadje blijven volgen terwijl ik wacht tot mijn C40 wordt verzonden, dus blijf ons op de hoogte houden van hoe het bedrijf elk van deze situaties oplost. Bedankt.

#29 · (Edited)
Hetzelfde gebeurde met onze XC90 (scheur in de achterruit) en ik heb de vervanging zelf gedaan. De handleiding staat hier: Achterruit van het zonnedak gebarsten. Mogelijke doe-het-zelf vervanging?. De XC40 zal vrijwel zeker iets anders zijn, maar de voorruit van de XC90 was heel eenvoudig te vervangen, dus het kan de moeite waard zijn om te kijken als iemand een verzekeringsclaim of hoge arbeidskosten wil vermijden.

#32 ·
Ik besef dat het in wezen anekdotische informatie is, maar toen we de reparatie van ons zonnedak met de dealer planden, merkten ze op dat ze onlangs een twintigtal van dezelfde reparaties hadden uitgevoerd. Vervolgens vertelden ze ons over hun kennis van hoe vrachtwagens stenen zo kunnen opgooien dat het dakglas breekt.

Op een gegeven moment zouden de cijfers kunnen oplopen tot iets dat significant genoeg is voor Volvo om actie te ondernemen, of misschien ben ik overdreven optimistisch.

#33 ·
Ik ben net terug van mijn Volvo-dealer in Watford (VK) nadat ik hen op de hoogte had gebracht van mijn gebarsten panoramadak (fijne scheur van zijkant tot zijkant - voorpaneel) van het T5-model uit 2021.
4 technici en de manager (die met een balpen over de scheur ging) diagnosticeerden een steenslag die het 'platte' glas beschadigde, wat leidde tot de haarlijnscheur over de volledige breedte van het autodak. Hoe een steen een plat dak kan beschadigen zonder dat ik het merk of hoor, gaat mijn pet te boven.
De dealer verklaarde dat als ze de fout zouden accepteren en Volvo vervolgens hun diagnose zou afwijzen, de dealer de reparatie zou moeten betalen - dus ze zoeken altijd heel hard om een fout te vinden. Als ik de XC40-berichten en de herhaalde problemen met scheuren voor zoveel nieuwe auto's lees, hoe kan Volvo dit dan negeren?
Het dwingen van dealers om valse fouten van impact en steenslag te vinden, heeft mijn Volvo-eigendomservaring bedorven - het is absurd!!
Dus nu is mij verteld dat als ik verder wil gaan, ik rechtstreeks Volvo moet bellen, aangezien de dealer het probleem weigerde te accepteren.
Word wakker, Volvo, het probleem zal niet plotseling verdwijnen en waarom zouden eigenaren last moeten hebben van dergelijke problemen met gloednieuwe auto's. Een bekende fout moet worden aangepakt, niet teruggegooid naar de betalende klant.
Hun slogan - Premium, Progressief en bekroond???

#34 ·
Tja... deze draad interesseert me, aangezien de hitte hier ondraaglijk is en zorgwekkend. Gisteren, op het hoogtepunt van de hitte bij een verkeerslicht, was de temperatuur wel 120 graden. Op het werk staat hij buiten zonder enige beschutting, dus ik maak me zorgen of het temperatuur gerelateerd is.

Ook, als de "reden" te wijten is aan een of andere "pseudo-impact" of "stenen".....dan wil ik de %-vergelijking zien van DEZELFDE gemelde incidenten/conclusie door ANDERE AUTO'S voordat ik een eigen risico met mijn verzekering accepteer. De "steen"-reden ter discussie stellen is hetzelfde als zeggen "....trouwens, deze "stenen" richten zich ALLEEN op Volvo's over de hele wereld...."

Als het druk gerelateerd is, dan kan ik beter de ramen openzetten als ik buiten op het werk parkeer bij zulke hoge temperaturen, ervan uitgaande dat de interne cabine als een snelkookpan functioneert.

HHmmmm......