Volvo XC40 Forum banner

XC40 automatische grootlichten

1 reading
7.2K views 37 replies 15 participants last post by  XC40/HOBB  
#1 ·
Het is me opgevallen dat ik me elke keer dat ik met de auto rijd, moet aanpassen aan de automatische helderheid. Het is enigszins irritant, aangezien het een proces van 2 stappen is (tenzij er iets is dat ik niet weet); in onze subaru laten we de heldere koplampen aan en ze werken automatisch wanneer dat nodig is. Wat mis ik?

#8 ·
Terwijl u nadenkt over Orbit, kan de software ook alle functies van uw Pixel-koplampmodules volledig activeren, als u die hebt geïnstalleerd, inclusief de mogelijkheid om om bochten te draaien - een functie waarvan we dachten dat we die zouden krijgen, aangezien we ervoor betaald hebben, maar die Volvo in de VS heeft geweigerd te activeren.

#13 ·
Terwijl je nadenkt over Orbit, kan de software ook alle functies van je Pixel Headlight-modules volledig activeren, als je die hebt geïnstalleerd, inclusief de mogelijkheid om om bochten te draaien - een functie waarvan we dachten dat we die zouden krijgen, omdat we ervoor betaald hebben, maar die Volvo heeft geweigerd te activeren in de VS.
Dit is niet helemaal waar. Volvo's hebben WEL Active Bending Lights, ook wel draaien om bochten genoemd. Mijn 2024 V60 heeft deze, en ik geloof dat de 2021 XC40 Recharge van mijn vrouw deze ook heeft. Ik bekijk nu de raamsticker en de vermelde functie is "LED-koplampen met DRL, AHB en ABL". (Dagrijverlichting, Active High Beam, Active Bending Lights).
DRL's spreken voor zich.
Active High Beam is de automatische aan/uit-grootlicht dat je moet activeren door de linker hendel van je af te draaien. Er is geen wettelijke reden waarom dit elke keer dat de auto opnieuw wordt opgestart, geactiveerd moet worden. Mijn 2015 F150 had automatisch grootlicht en het werkte bijna perfect. Het was een instelling die ik op de dag dat ik de auto ophaalde in het menu activeerde en die ik in 9 jaar eigenaarschap nooit heb uitgeschakeld omdat het zo goed werkte.
Active Bending Lights draaien de lichten naar links en rechts met het draaien van het stuur om beter te zien in bochten. Dit is toegestaan in de VS.

Wat we hier in de staten niet krijgen, is de volledige Pixel-activering. Dit komt door wat DcinBC zei, de NHTSA heeft de acceptatietest nog niet ingediend.

We weten dat auto's die in de VS worden verkocht (niet alleen Volvo's, maar ook Audi's, BMW's, MB's, enz.) meestal de volledige LED-koplampen hebben, en ze zijn slechts een software-switch verwijderd van activering, omdat veel eigenaren ze zelf hebben geactiveerd. Als je naar de Orbit-softwareforums gaat, hebben eigenaren van S60's, V60's, XC40's en Polestar 2-eigenaren allemaal de volledige LED Pixel-koplampen kunnen activeren.

#9 ·
Ik heb gemerkt dat ik de automatische helderheid moet aanpassen elke keer dat ik de auto bestuur. Het is enigszins irritant omdat het een proces van 2 stappen is (tenzij er iets is dat ik niet weet); in onze subaru laten we de felle koplampen aan en ze werken automatisch indien nodig. Wat mis ik?

thx,
irit in NH
Ik ben verbijsterd. U zegt dat de koplampen in uw auto niet standaard naar de lichtgevoelige 'standaard' instelling van dagrijverlichting of dimlicht gaan? Dingen als automatisch grootlicht of mistlampen moeten op de lichthendel worden geselecteerd. Ik geloof niet dat u uw auto anders kunt configureren via de software, aangezien dit hardwarematig wordt geselecteerd. Waarom zou u het in ieder geval willen veranderen?

#10 ·
Ik ben verbijsterd. U zegt dat de koplampen in uw auto niet standaard naar de lichtgevoelige 'standaard' instelling van dagrijverlichting of dimlicht gaan? Dingen als automatisch grootlicht of mistlampen moeten op de lichthendel worden geselecteerd. Ik geloof niet dat u uw auto via de software anders kunt configureren, aangezien dit hardwarematig wordt geselecteerd. Waarom zou u het in ieder geval willen veranderen?
De automatische grootlichtfunctie AAN laten staan is handig, dat is waarschijnlijk het enige voordeel. Vreemd genoeg blijft de automatische ruitenwisserinstelling geactiveerd nadat de auto is uitgeschakeld. Volvo's beslissing om de automatische grootlichtfunctie handmatig opnieuw te activeren, is ofwel mysterieus of een van hun (mysterieuze) veiligheidsbeslissingen. Zoals het weigeren om de Pixel Headlight-modules te activeren.

#28 ·
Neem een Orbit-abonnement en je problemen worden opgelost. Je kunt de 360-graden camera ook permanent standaard inschakelen, wat niet is toegestaan vanwege een andere vervelende NHTSA-regel die in 2018 van kracht werd.
OrBit kost je $USD325 voor het eerste jaar en daarna $USD100 voor elk jaar dat je de auto bezit, omdat de OTA-updates je wijzigingen wissen, dus je hebt te allen tijde een geldig OrBit-abonnement nodig om je gewenste wijzigingen te herstellen.
Toekomstige OrBit-abonnementsprijzen kunnen veranderen.

#23 ·
Ik zou graag een officieel antwoord van VOLVO willen horen op ons oorspronkelijke probleem. De vorige discussie is erg goed voor techneuten en/of softwarenerds, maar ik ben er geen van. Het lijkt erop dat VOLVO de grootlichten opnieuw moet configureren om eenvoudiger te werken: zoals in andere voertuigen (Subaru, Ford en anderen).

#24 ·
Ik zou graag een officieel VOLVO-antwoord willen horen op ons oorspronkelijke probleem. De vorige discussie is erg goed voor techneuten en/of softwarenerds, maar ik ben er geen van. Het lijkt erop dat VOLVO de grootlichten opnieuw moet configureren om eenvoudiger te werken: zoals in andere voertuigen (Subaru, Ford en anderen).
In theorie zou Volvo een optie kunnen toevoegen aan de auto-instellingen om te kiezen of u wilt dat de automatische grootlichtinstellingen uw laatste keuze "onthouden" of standaard uitgeschakeld worden wanneer de auto opnieuw wordt gestart. Ik betwijfel dit enigszins. Om te beginnen hadden de Sensus-auto's dit type instelling voor automatische ruitenwissers en Volvo heeft niet eens de moeite genomen om deze eenvoudige functie op de AAOS-auto's te implementeren. Misschien als ze van hun A$$ afkomen en functies gaan implementeren die ze de afgelopen 8 jaar in Sensus hadden, zullen we andere functies opties geïmplementeerd zien. Als andere automerken de mogelijkheid hebben om automatisch grootlicht altijd aan te hebben, dan neem ik aan dat het geen regelgevingskwestie in de VS is.

#31 ·
Kunnen we bespreken hoe de prestaties van de automatische grootlichten verschrikkelijk zijn? Die van mij werken helemaal niet goed, ik weet niet hoe het met jullie allemaal zit. Ze gaan uit bij elke paal en lantaarnpaal, zelfs bij heldere borden, enz. Ik kan ze niet uitstaan. Gaan nooit aan wanneer ze zouden moeten.
Ik wil niet hoeven te betalen voor een abonnement op Orbit om dit op te lossen.

#33 ·
Kunnen we bespreken hoe de prestaties van de automatische grootlichten verschrikkelijk zijn? De mijne werken helemaal niet goed, ik weet niet hoe het met jullie allemaal zit. Ze gaan uit bij elke paal en lantaarnpaal, zelfs bij heldere borden, enz. Ik kan ze niet uitstaan. Gaan nooit aan wanneer ze zouden moeten.
Ik wil niet hoeven te betalen voor een abonnement op Orbit om dit op te lossen.
Hetzelfde voor mij. Maar het is niet iets dat Orbit zal oplossen. Het is de waardeloze software/algoritmen die Volvo gebruikt om te programmeren wanneer de grootlichten aan/uit moeten gaan. Zowel de XC40 Recharge van mijn vrouw als mijn V60 Polestar schakelen de grootlichten aan/uit vanwege straatlantaarns en lantaarnpalen waar we langs rijden, terwijl er geen andere auto met mij op de weg is.

Ter vergelijking: mijn F-150 uit 2015 had automatische grootlichten en die werkten PERFECT. De automatische grootlichtfunctie stond ALTIJD aan, hoefde nooit te worden geactiveerd bij een nieuwe rit. En ze presteerden bijna foutloos. Ging nooit uit bij een straatlantaarn, lantaarnpaal of zelfs een helder kruispunt. En herkende ALTIJD een auto op dezelfde of tegengestelde rijstrook, zonder lang genoeg aan te blijven om door iemand te worden gewaarschuwd.

Datzelfde kan ik niet zeggen over onze Volvo's. Soms duurt het zo lang voordat de auto de grootlichten uitschakelt dat iemand die de andere kant op komt, me knippert voordat ze uitgaan.

Dit algoritme is iets waar Volvo echt aan zou moeten werken. De verbetering van deze functie zou hoog op hun prioriteitenlijst moeten staan.
En ik durf te wedden dat ze er helemaal niet aan werken. Ze denken waarschijnlijk gewoon dat het "goed genoeg" is.

Ik denk dat ze prima werken. Ze zullen niet veel doen in een stedelijke omgeving.
Ze werken ook niet voor mij en ik woon niet in/in de buurt van een stad. Ze gaan uit en aan als ik 's ochtends langs elke lantaarnpaal op mijn voorstedelijke/landelijke woon-werkverkeer rijd.

#35 ·
U zult misschien merken dat de automatische grootlichtfunctie is gebouwd om te voldoen aan de regels in verschillende rechtsgebieden en grotendeels is vervangen door ADB. Helaas koos Noord-Amerika ervoor om zijn eigen weg te gaan en het hele proces opnieuw te bekijken, waardoor het jaren duurde om het in te schakelen. Volvo heeft krachtige LED-koplampen in onze auto's geplaatst, en toen ik de mijne voor het eerst kreeg, reageerde hij vrij traag op donkere plekken. U kunt uw verlichting overschakelen naar handmatig grootlicht en terug om automatisch grootlicht te resetten, wat de sensoralgoritme kan helpen, maar boos worden op uw auto omdat hij niet doet wat u wilt, is niet bepaald een gebruikersinstelling - het is een beperking van de auto. Als genoeg mensen klagen, zal Volvo er misschien aan werken, maar auto's uit het Sensus-tijdperk zijn mogelijk ontworpen voordat er nieuwe wetgeving voor koplampen kwam. Ik denk dat de nieuwe Bosch 1,5M pixel-verlichting in de EX90 het verschil kan zijn dat we allemaal zouden kunnen gebruiken, maar of de NHTSA of Transport Canada ze 'goed genoeg' vindt, is een andere zaak.

#36 ·
Ik denk dat het antwoord pixelkoplampen met schaduwtechnologie zal zijn. Ik ben het ermee eens dat de algoritmen in Europa anders kunnen zijn en dat Volvo AHB in de VS zich anders kan gedragen in vergelijking met een Noord-Amerikaans bedrijf als Ford. Als er echter straatverlichting is, stoort het me niet dat de grootlichten uitgaan. Ik gebruik ze over het algemeen alleen op het platteland.

#37 ·
Als het een troost is, ADB-lampen zijn volledig legaal in Canada, maar we kunnen ze niet hebben vanwege testobstakels in de VS, en we willen niet dat Canadese Volvo- en Polestar-bestuurders op vakantie Amerikaanse bestuurders NIET verblinden. Ik veronderstel dat we dankbaar moeten zijn dat NHTSA ons niet heeft laten terugkeren naar halogeenkoplampen terwijl ze met hun eigen testregime komen.

#38 · (Edited)
Ik weet niet zeker waar je de informatie vandaan haalt, maar ABH is niet beschikbaar in de VS? Ik heb verschillende auto's en een vrachtwagen gehad die deze functie in de VS geïnstalleerd en actief hadden: Audi TTRS, Lexus RCF, Audi S4 Anniversary edition, Moini John Cooper en meest recentelijk een nieuwe 2024 Ranger Raptor die ik net heb ingeruild. Er zijn ook meer merken en modellen beschikbaar met deze functie. Deze lichtfunctie werkt goed en zonder problemen.