Volvo XC40 Forum banner

Waarom is de EX30 sneller en lichter dan de XC40?

3.2K views 19 replies 9 participants last post by  f1geek  
#1 ·
Ik verwijs naar deze cd-recensie https://www.caranddriver.com/volvo/ex30. De Ex30 heeft slechts 22 pk meer en 86 lb-ft minder koppel, maar haalt 0-60 in 3,6 seconden versus de 4,7 seconden van de XC40. Dan scroll ik naar het gewicht van de EX30 en het is slechts 4.150 lbs in AWD-vorm! Dat is ruim 500 lbs minder dan de XC40, komt dat door de nieuwe batterijen en motoren? Ik zou dol zijn op deze auto als hij 500 lbs zou kunnen verliezen :)

#5 ·
Het originele model was een met EV gevulde ICE, dus veel overbodige metalen onderdelen die blijkbaar gemakkelijker waren om erin te laten zitten totdat het ding opnieuw kon worden ontworpen en de assemblagelijnen opnieuw konden worden uitgerust.
Maar 500 pond extra metaal lijkt veel om erin te laten zitten. Aangezien het bereik wordt beïnvloed door het gewicht, zou je denken dat ze zouden proberen zo licht mogelijk te zijn.

#3 ·
Ik verwijs naar deze cd-recensie https://www.caranddriver.com/volvo/ex30. De Ex30 heeft slechts 22 pk meer en 86 ft/lbs minder koppel, maar haalt 0-60 in 3,6 seconden versus de 4,7 seconden van de XC40. Dan scroll ik naar het gewicht van de EX30 en het is slechts 4.150 lbs in AWD-vorm! Dat is ruim 500 lbs minder dan de XC40, komt dat door de nieuwe batterijen en motoren? Ik zou veel meer van deze auto houden als hij 500 lbs zou kunnen verliezen :)
Huidige EV-batterijen zijn niet zo heel anders dan de vroege versies van Tesla. De volgende generatie EV-batterijen (hopelijk over 2 jaar) zal krachtiger zijn, sneller opladen, minder ontvlambaar zijn, een grotere actieradius bieden en... minder wegen! Deze nieuwe batterijen zullen de grote gamechanger zijn! Nu zal iemand met veel meer technische expertise dan ik dit verder uitwerken!

#6 ·
Huidige EV-batterijen zijn niet veel anders dan de vroege versies van Tesla. De volgende generatie EV-batterijen (hopelijk over 2 jaar) zal krachtiger zijn, sneller opladen, minder ontvlambaar zijn, een groter bereik bieden en... minder wegen! Deze nieuwe batterijen zullen de grote gamechanger zijn! Nu zal iemand met veel meer technische expertise dan ik dit toelichten!
Tesla-cellen en accupacks zijn tegenwoordig erg vergelijkbaar met andere EV-cellen en -packs, zo niet inferieur wat betreft de oplaadtijd. Kijk hoe snel 800 V-auto's opladen in vergelijking met Tesla's.

#4 ·
Ik verwijs naar deze cd-recensie https://www.caranddriver.com/volvo/ex30. De Ex30 heeft slechts 22 pk meer en 86 ft/lbs minder koppel, maar haalt 0-60 in 3,6 seconden versus de 4,7 seconden van de XC40. Dan scroll ik naar beneden naar het gewicht van de EX30 en het is slechts 4.150 lbs in AWD-vorm! Dat is ruim 500 lbs minder dan de XC40, komt dat door de nieuwe batterijen en motoren? Ik zou veel meer van deze auto houden als hij 500 lbs zou kunnen verliezen :)
Parkeerde laatst naast een EX30. Het is KLEIN! Te klein voor ons.

#7 ·
Volvo gebruikt niet veel aluminium in zijn auto's. Staal, met name hoogsterkte boorstaal, is zwaar. Het vervormt zich op een meer consistente manier bij een ongeval en is repareerbaar. Het is allemaal prima om grote aluminium gietstukken te produceren, zoals ze bij Tesla doen, maar er een moeten vervangen na een ernstig ongeval? Hoe klinkt een afschrijving voor uw verzekeringskosten? Gewicht is niet de vijand - luchtweerstand wel, en meer vermogen nodig hebben om dat extra gewicht te verplaatsen. Maar vermogen in een EV is niet bepaald een probleem - het vereist gewoon een grotere batterij, en de kosten van de batterijpakketten dalen.

#8 ·
Volvo gebruikt niet veel aluminium in hun auto's. Staal, met name hoogsterkte boorstaal, is zwaar. Het vervormt zich op een meer consistente manier bij een ongeval en is repareerbaar. Het is allemaal prima om grote aluminium gietstukken te produceren zoals ze bij Tesla doen, maar er een moeten vervangen na een ernstig ongeval? Hoe klinkt een afschrijving voor uw verzekeringskosten? Gewicht is niet de vijand - luchtweerstand wel, en meer vermogen nodig hebben om dat extra gewicht te verplaatsen. Maar vermogen in een EV is niet bepaald een probleem - het vereist gewoon een grotere batterij, en de kosten van de batterijpakketten dalen.
Ik vind dit antwoord goed, maar de Ex30 is ook een Volvo. Ja, hij is kleiner, maar toch is dat gewichtsverschil en de mogelijkheid om met minder koppel te accelereren een raadsel. Ik heb gehoord dat de motoren ook verschillend zijn

#11 ·
Ik verwijs naar deze cd-recensie https://www.caranddriver.com/volvo/ex30. De Ex30 heeft slechts 22 pk meer en 86 ft/lbs minder koppel, maar haalt 0-60 in 3,6 seconden versus de 4,7 seconden van de XC40. Dan scroll ik naar beneden naar het gewicht van de EX30 en het is slechts 4.150 lbs in AWD-vorm! Dat is ruim 500 lbs minder dan de XC40, komt dat door de nieuwe batterijen en motoren? Ik zou veel meer van deze auto houden als hij 500 lbs zou kunnen verliezen :)
We hebben de 500 nodig bij ijzig-sneeuwachtig weer, 4 wielen zijn alleen nuttig met wat gewicht

#15 ·
Interessante vraag, maar aangezien we zowel een ex30 twin als een ex40 twin (xc40 recharge) in ons huishouden hebben, zie ik de volgende verschillen:
1) ex30 is veel kleiner, dus lichter
2) Carrosseriemateriaal is minder stevig, dus lichter
3) Interieurmateriaal is dunner en gerecycled, dus lichter
4) Minder knoppen, luidsprekers en vulling, dus lichter
5) ex40 twin of extended range single motor heeft 82 kWh, dus hij zal zwaarder zijn

Ja, de ex30 is sneller, maar ik kan niet in woorden uitdrukken hoe de ex40 beter is in het dagelijks rijden. De ex40 geeft je veel betere controle, vooral qua remmen.

De ex30 is een next gen EV zonder ICE-broer of zus, dus de luchtweerstandscoëfficiënt is veel lager dan die van de ex40 of ec40. Zoals anderen al zeiden, heeft de ex40 nog steeds ICE-restanten, terwijl de ex30 dat niet heeft. Het betekent niet dat de e30 foutloos is (zoals praktisch niet-bestaande OPD, maar dat is een andere discussie), het grootste probleem ermee is de platte/skateboard-batterijstructuur waardoor de achterste passagiers hun benen omhoog moeten buigen.

Ik hoop dat het bovenstaande helpt, ik beantwoord graag elke vraag die de oorspronkelijke poster zou kunnen hebben.

#19 ·
XC40/C40/P2 heeft ook ruimte voor de voeten van de achterpassagiers. Ik haat deze notie dat een plat accupakket een soort geweldige prestatie is. Het is een manier om kosten te besparen en het is niet geoptimaliseerd voor verpakkingsefficiëntie.

View attachment 9132
Evangelie volgens Musk, die een expert is in geld verdienen en zelfpromotie, maar eigenlijk geen ingenieur is. Peter Rawlinson van Lucid en R J Scaringe van Rivian zijn dat wel. Peter was de Chief Vehicle Engineer van de Tesla Model S, en naar mijn mening vertegenwoordigt de Lucid Air de manier waarop dingen hadden moeten worden gedaan. De nieuwe Gravity is een stap ver voorbij de Model X. De toekomstige middelgrote auto's van Lucid en Rivian zouden een grote stap voorwaarts kunnen zijn, maar voor deze lelijke zogenaamde tarief (importbelasting) oorlog die dreigt. Helaas is goedkoop hoogwaardig aluminium, gemaakt in Canadese smelterijen op waterkracht, de sleutel tot het succes van de Noord-Amerikaanse auto-industrie.