Volvo XC40 Forum banner

2024 XC40 start-stop maakt me gek

1 reading
10K views 22 replies 12 participants last post by  XC40/HOBB  
#1 ·
Ik heb net een B5-model in ontvangst genomen en de start-stopfunctie maakt mij en mijn vrouw gek. Hoewel we op de hoogte waren van het bestaan ervan, hebben we het niet ervaren tijdens onze proefritten, die voornamelijk op de snelweg plaatsvonden. In ons constante, meedogenloze stop-and-go-verkeer hier in NY vinden we het schokkerig, onveilig en oncomfortabel (de airconditioning stopt grotendeels). De dealer zegt dat de auto werkt zoals ontworpen en bevestigt dat het niet uitgeschakeld kan worden. Ik had een 2020 en toen was het gemakkelijk om het uit te schakelen. Ik weet dat Polestar een upgrade aanbiedt voor $1600 die naar verluidt de start/stopfunctie uitschakelt, maar ik wil geen $1600 uitgeven aan een leaseauto en het is niet bevestigd dat het überhaupt werkt. Weet iemand een apparaat of een betaalbare software-flash van de aftermarket die het uitschakelt zonder de garantie te verliezen? Misschien weet iemand hier of Volvo USA van plan is binnenkort een software-upgrade uit te brengen? Ik heb de dealer gevraagd de auto een paar dagen na levering terug te nemen, maar ze hebben me afgewezen.

#4 ·
Ik heb net een B5-model afgeleverd gekregen en het start-stopsysteem maakt mij en mijn vrouw gek. Hoewel we ons ervan bewust waren, hebben we het niet ervaren tijdens onze testritten, die voornamelijk op de snelweg plaatsvonden. In ons constante, meedogenloze stop-and-go-verkeer hier in NY vinden we het schokkerig, onveilig en oncomfortabel (de airconditioning stopt grotendeels). De dealer zegt dat de auto werkt zoals ontworpen en bevestigt dat het niet kan worden uitgeschakeld. Ik had een 2020 en het was gemakkelijk om het uit te schakelen. Ik ben ervan op de hoogte dat Polestar een upgrade aanbiedt voor $1600 die naar verluidt een start/stop-uitschakeling biedt, maar ik wil geen $1600 uitgeven aan een leaseauto, en het is onbevestigd dat het überhaupt werkt. Weet iemand een apparaat of een betaalbare software-flash van de aftermarket die het uitschakelt zonder de garantie ongeldig te maken? Misschien weet iemand hier of Volvo USA van plan is binnenkort een software-upgrade uit te brengen? Ik vroeg de dealer om de auto een paar dagen na aflevering terug te nemen, maar ze zeiden me dat ik me moest vermaken.
De functie kan niet worden uitgeschakeld op auto's met een B-motor. U kunt het inschakelen van het start-stopsysteem voorkomen door het rempedaal heel zachtjes in te trappen als u bijna tot stilstand komt. Als de motor wel afslaat, kunt u hem weer starten door het gaspedaal heel zachtjes aan te tikken. De auto moet stil blijven staan.

Wat betreft het schokken, wij hebben er geen last van gehad, dus uw auto heeft mogelijk een probleem.

#5 ·
Bedankt voor de reactie, maar hoe bedien je het rempedaal als je bijna tot stilstand komt, terwijl je al aan het remmen bent om te stoppen? We hebben geprobeerd het gaspedaal heel zachtjes aan te tippen als we helemaal stil stonden (zonder de auto voor ons te raken), maar de motor slaat daarna meteen af. Mijn vrouw zei dat het uitgeschakeld is bij gebruik van de "auto hold"-functie, maar ze moet eraan denken om de rem los te laten bij een rood stoplicht en het gaspedaal lichtjes te bedienen bij het wegrijden, anders is het ook erg schokkerig. De computer moet van parkeren naar rijden gaan en tegelijkertijd en direct een versnelling kiezen, dus het is schokkerig. Het is frustrerend dat (1) we deze auto hebben gekocht en (2) de Volvo geen uitschakelfunctie aanbiedt.

#23 ·
Dank u voor het antwoord, maar hoe bedien je het rempedaal als je bijna tot stilstand komt, terwijl je al aan het remmen bent om te stoppen? We hebben geprobeerd het gaspedaal heel zachtjes in te trappen als we helemaal stil stonden (zonder de auto voor ons te raken), maar de motor slaat daarna meteen af. Mijn vrouw zei dat het uitgeschakeld is bij gebruik van de "auto hold"-functie, maar ze moet eraan denken de rem los te laten bij een rood stoplicht en het gaspedaal lichtjes te bedienen bij het wegrijden, anders is het ook erg schokkerig. De computer moet van parkeren naar rijden en tegelijkertijd en direct een versnelling kiezen, dus het is schokkerig. Het is frustrerend dat (1) we deze auto hebben gekocht en (2) de Volvo geen uitschakelfunctie aanbiedt.
Druk harder op het rempedaal. Het zal starten. Je kunt ook de Polstar-optimalisatie laten toevoegen en in de geoptimaliseerde modus schakelt het AS/S uit.

#6 ·
Interessant. Ik heb een B5 en vind het helemaal geen probleem. Sterker nog, ik vond de stop/start erg soepel en responsief, meestal. Ik heb niet gemerkt dat het de verwarming/koeling op een manier onderbreekt die mij beïnvloedt. De auto-hold en start/stop lijken voor mij geen verband te hebben. Auto-hold kan een beetje plakkerig zijn als de remmen koud zijn of een tijdje niet zijn gebruikt.

De enige uitzondering hierop is wanneer je net tot stilstand bent gekomen en het systeem inschakelt en het koppel afsnijdt en het een beetje grijpt. Ik neem aan dat dit komt omdat auto's normaal gesproken koppel zullen toepassen bij deze lage snelheden en wanneer dit niet het geval is, de remmen minder kracht hebben om tegen te werken. Over het algemeen heb ik mijn rijstijl aangepast en kan ik er prima mee omgaan. Ik verwacht in elke auto dat ik iets moet leren om er het beste uit te halen.

Dit is wat ik doe / opmerk (misschien doe je dit ook, maar ik vermeld het voor iedereen):

1. Rol de remmen soepel aan en uit bij lage snelheden. Over het algemeen reageren Volvo's het best op soepele acties. Dit werkt ook als je enige plakkerigheid verwacht wanneer de auto-hold loslaat.
2. Als de auto stilstaat en de motor nog draait en ik wil dat hij stopt, trap ik de rem harder in en dan dwingt hij hem meestal uit te schakelen. Hij doet het niet als hij stroom nodig heeft om de HVAC te laten draaien.
3. Als de start/stop is ingeschakeld en ik de auto vroegtijdig wakker wil maken, til ik gewoon mijn voet van de rem. In sommige gevallen hoef ik niet helemaal op te tillen, net genoeg om de auto wakker te maken.
4. Als ik tot stilstand kom en ik voel dat de start/stop in werking treedt, dan houd ik die remdruk vast als ik kan. Als ik dat niet kan, moest ik toch al sneller stoppen.

Ik vind niet dat er onder alle omstandigheden schokkerigheid is. Af en toe is er iets schokkerigs bij het uitschakelen, maar zelden bij het opstarten. Voor mij is de Mild Hybrid ISG een stuk beter dan de oude start-stopsystemen.

#7 ·
Als u geen lange afstanden rijdt om de speciale start/stop-accu volledig op te laden, kan het u net als mij opvallen dat er niet genoeg lading in de accu zit, waardoor deze niet werkt. Een goede lange rit laadt de accu weer op tot het punt dat hij weer werkt. Mijn start/stop werkt zelden.

#8 ·
Ik heb nog nooit gezien dat de batterij-indicator iets anders dan vol aangeeft. In de stad of tijdens langere ritten. Toont hij de ontlading in het dashboard? Of weet je het gewoon omdat de start/stop niet activeert? Start/stop werkt bij mij vrijwel altijd en alleen als het echt warm is en de airco op volle toeren moet draaien, wordt het niet geactiveerd.

#12 ·
Mijn airconditioning schakelt bijna uit tijdens warme zomerdagen bij rode lichten. De binnenkant van de auto was waarschijnlijk meer dan 100 graden met een buitentemperatuur van 96 graden, en de airconditioning stopte bijna bij het rode licht verderop in de straat. Het komt er net uit de ventilatieopeningen. Hoort dat zo te werken? Ik zal dit toevoegen aan de lijst voor de Volvo-dealer. Ik wil daaraan toevoegen dat als ik de "auto hold"-functie inschakel, de motor aan blijft en de airconditioning werkt zoals bedoeld. Het probleem is dat het vooruit bewegen van de auto een schokkerige aangelegenheid is, waarbij de versnellingsbak probeert de juiste versnelling te vinden.

#14 ·
Breng het terug naar de dealer. Als Volvo geen manier aanbiedt om het start/stopsysteem uit te schakelen, moet het veel verfijnder zijn. Deze B5-aandrijflijn is een puinhoop en is overhaast op de markt gebracht. Nu moet Volvo ermee omgaan. Laat ze je niet vertellen dat het bonkende geluid normaal is. Dat is het niet. Evenmin als de luidruchtige transmissie of de piepende/vibratie bij 100 km/u. De mijne staat nog steeds in de garage.

#16 ·
Terwijl de dealer hard probeert een verscheidenheid aan problemen op te lossen, hebben ze contact moeten opnemen met Volvo Zweden voor hulp en ik vraag me af of ze überhaupt weten hoe ze ze moeten oplossen, of zelfs erkennen dat de problemen bestaan. De dealer is het ermee eens dat mijn auto problemen heeft. Breng hem naar de dealer, haal een leenauto en zeg dat ze hem moeten houden totdat het bonken weg is.

#19 ·
Hallo, vermijd in de eerste plaats de Polestar-upgrade ten koste van alles op de XC40 B5. Als je ooit met de T5 hebt gereden en de Dynamic-modus hebt gebruikt, dan is dat hoe de Polestar-upgrade op de B5 is. Hoogtoerig en helemaal niet soepel of plezierig. Ten tweede, zoals anderen al hebben gezegd, leer de auto tot stilstand te brengen met zachte toepassing van het rempedaal en je zult merken dat de start/stop niet wordt geactiveerd. D.w.z. de motor blijft stationair draaien. Het kost een paar weken om het onder de knie te krijgen. Gebruik ook NIET de auto-hold-knop.

#20 ·
Ik heb net een B5-model afgeleverd gekregen, en de start-stop is om gek van te worden voor mijn vrouw en mij. Hoewel we ons ervan bewust waren, hebben we het niet ervaren tijdens onze testritten, die voornamelijk op de snelweg plaatsvonden. In ons constante, meedogenloze stop-and-go-verkeer hier in NY vinden we het schokkerig, onveilig en oncomfortabel (de airconditioning stopt grotendeels). De dealer zegt dat de auto werkt zoals ontworpen en bevestigt dat het niet uitgeschakeld kan worden. Ik had een 2020 en het was gemakkelijk om het uit te schakelen. Ik ben me ervan bewust dat Polestar een upgrade aanbiedt voor $1600 die naar verluidt een start/stop-uitschakeling biedt, maar ik wil geen $1600 uitgeven aan een leaseauto, en het is onbevestigd dat het überhaupt werkt. Weet iemand een apparaat of een betaalbare aftermarket software flash die het uitschakelt zonder de garantie ongeldig te maken? Misschien weet iemand hier of Volvo USA van plan is binnenkort een software-upgrade te versturen? Ik heb de dealer gevraagd de auto een paar dagen na aflevering terug te nemen, maar ze zeiden me dat ik maar moest oprotten.
Hallo, heb mijn nieuwe xc60 hierom geannuleerd en heb aan Volvo geschreven, die niet geïnteresseerd waren.
Het lijkt me dat als je de auto in de handmatige modus zet (de versnellingspook naar achteren trekt) vlak voordat je stopt, de motor blijft draaien. Dan, als je begint te bewegen, duw je hem weer in de automatische modus. Volvo maakte vroeger de beste auto's ter wereld, maar worden nu ontworpen door ingenieurs met een nanny state-ideologie.

#21 ·
Eerlijk gezegd, als je een bestelling annuleert vanwege start-stop, is dat waarschijnlijk in ieders belang. Volvo wil geen zeurende jankers meer die komen voor 1000 vermeende fouten. Ze hebben al met mij te maken!